Bewogen aankomst

21 april 2019 - Negombo, Sri Lanka

20190421_065600

Het begon super! Na de douane werden we opgewacht door onze chauffeur Sisira, die ons deze vakantie vergezelt. Maar wat een extra verrassing, onze lokale agent was ook gekomen met zijn dochtertje van 10 en we kregen alle 4 een bloemenkrans als welkom. Na een simkaartje voor de telefoon te hebben gekocht en geld te hebben gewisseld werden we naar het hotel gebracht. Even lachen... Ik wilde omgerekend ca 500 euro pinnen, dit is 100.000 rupees. Heb ik toch de komma niet goed gezien, heb ik 1000 rupees gepind. Lekker dan, 5 euro gepind tegen bijna 5 euro transactiekosten, Joury zijn pas was al naar de auto gebracht en nog een keer pinnen kon niet. Gelukkig hadden we ook wat cash geld dus dit maar omgewisseld.

20190421_074755

20190421_082150

Ca een half uur later kwamen we in hotel Arie Lagoon, rustig gelegen hotel met mooie kamers en faciliteiten.

20190421_082127

20190421_085158

We konden direct onze kamer op en naar het ontbijt. Onze agent en zijn dochter schoven hierna aan bij ons aan tafel en snel daarna stond zijn telefoon roodgloeiend. Al snel hoorden we wat hier vlakbij is gebeurd, Sri Lanka in rep en roer vanwege in totaal 8 aanslagen op kerken en grote hotels. Gewoon hier zo vlakbij, onwerkelijk want wij zagen niks en zaten in een vakantiemodus. Niet snel na het vertrek van onze agent stroomden de berichten van het thuisfront binnen. Aangezien de internet verbinding niet optimaal is, kwamen we er toen snel achter dat het echt foute boel was. Een avondklok van 18-8 werd ingesteld en er werd geadviseerd om het hotelterrein niet te verlaten. Er zaten heel veel nederlandse gezinnen in het hotel dus we hadden snel aansluiting en we hielden elkaar op de hoogte.

20190421_115345

IMG-20190421-WA0011

Lekker zwemmen en genieten van het uitzicht dat is wat we deden in afwachting van meer plaatselijke berichten en instructies. Ondertussen iedereen in NL terug berichten dat we veilig waren, wat een bizarre situatie was dat. Ook omdat je in het achterhoofd hebt zitten dat er zoveel mensen daar aan de overkant  (zie foto hierboven, aan de overkant van het water liggen Negombo en Colombo) zijn gestorven of aan het vechten zijn voor hun leven en jij zit lekker op je ligbedje van het uitzicht te genieten. Wat oneerlijk!

Op uitnodiging van het hotel hebben we een diner aangeboden gekregen.  Onze eerste kennismaking met de hete curry is nu een feit! Goh, de vlammen sloegen uit mijn keel! De ober wel 3x gevraagd voor een gerecht not spicy, maar vanwege het gebrekkige engels toch niet goed overgekomen. Nou ja, we konden er in elk geval om lachen.

20190421_202304

20190422_203422

Na het eten heerlijk gedoucht in onze mooie buitendouche en toen vroeg en helemaal kapot op bed, vol onzekerheid wat de volgende dag zou brengen. Inmiddels was social media geblokkeerd (binnen Sri Lanka dus ook contact met de agent kon alleen via sms), wel vreemd dat we met het thuisfront konden appen... Wel voor de zekerheid maar onze gegevens geregistreerd op http://www.ikbenveilig. nl

IMG-20190421-WA0013

20190421_152550