Op zoek naar olifanten en cultuur

24 april 2019 - Sigiriya, Sri Lanka

Om 5 uur werd ik al wakker gemaakt door de krekels, vogels en het opkomende licht. Wat een fantastische ervaring, gewoon vanuit je bed naar buiten kijken. We waren de enige gasten op het terrein, dus we voelden ons echt een met de natuur! Ik ben weer heerlijk met deze achtergrondgeluiden in slaap gedommeld om een uurtje later weer wakker te worden door de opkomende zon, 1 woord: wow!

Na het ontbijt werden we met de jeep weer terug naar de hoofdweg gebracht voor onze bezoeken van vandaag: Polonnaruwa en een safari, waarschijnlijk Minneriya, afhankelijk van de olifantenpopulatie.

In 75 minuten tijd rijden we naar Polonnaruwa. In deze oude koningsstad gaan we enkele ruïnes bezichtigen. Om een beter beeld te krijgen en meer achtergrondinformatie huren we ook een gids. Omgerekend zo'n 120 euro lichter gaan we de komende 2,5 uur op pad.

20190424_125225

In het museum zien we beelden van hoe de stad aangetroffen was na de oorlog en ook hoe de gebouwen weer gedeeltelijk zijn opgeknapt. Best indrukwekkend.

20190424_131059

20190424_133019

De gids ging mee in de auto en op 3 locaties op de lange weg zijn we gestopt om de ruïnes te bekijken in de inner city en de outer city. Helaas waren we op het heetst van de dag op de site, dus veel zin om lang in de brandende zon te staan hadden we niet. Ondanks de hitte en de laatste 2 bezichtigingen dat de meiden niet meer mee wilden, vonden we het erg indrukwekkend. We waren blij dat we geen fietsen hadden gehuurd vanwege de hitte. De aapjes lieten zich niet veel zien.

20190424_134246

20190424_135508

Onderweg terug naar het verzamelpunt voor de jeepsafari zien we olifanten in het meer badderen en opeens moet er hard geremd worden: overstekende olifanten! Ze zijn allemaal op weg naar waterplaatsen. Het was ons al gezegd dat in dit gebied veel olifanten lopen en veel kapot maken van de teelt. Dat is niet goed voor de boeren natuurlijk. Zelfs op weg naar onze accommodatie zagen we door de vele omgevallen palen in de ochtend dat er in de avond weer kuddes voorbij zijn komen lopen. Slimme dieren die zelfs weten hoe ze de elektriciteitsdraden moeten uitzetten....

Bij ons verzamelpunt aangekomen blijken we niet naar Minneriya National Park te gaan maar naar Ecopark Hurulu, want hier waren de meeste olifanten gesignaleerd. Slechts op 10 minuutjes rijden van Habarana ligt de entree. En wat een mazzel, een veel goedkopere entreeprijs dan Minneriya en Kaudulla! Dan zijn we klaar voor een 2,5 durende safari!

20190424_171237-1

Eenmaal in het park zien we door het groen al snel pauwen en vele vogels. En dan zien we een kudde olifanten lopen. Samen met 3 andere jeeps parkeren we om te observeren. Dit is genieten zeg, de zon in de rug, in een vruchtbare omgeving, de rust en die olifanten zo dichtbij. De meiden vinden het ook geweldig. De rooftop is open, dus we kunnen lekker staan en hebben goed zicht! Even verderop rijden, zien we meer kuddes olifanten. Ook zijn er meerdere baby olifantjes, eentje drinkt vlak voor onze neus bij zijn mama, de ander neemt een modderbad, wat bijzonder!

20190424_165442

20190424_165925

20190424_170117

20190424_170214

20190424_180817

We eindigen bij een rots met bovenop een uitzichtspunt. Hier lopen we omhoog en genieten van de zonsondergang, prachtig! En wat helemaal mooi was, was de rust, we zagen hooguit 5 andere jeeps. In Yala zijn dagelijks ca 600 jeeps en staan ze in de rij! Dat wordt een groot contrast volgende week als we daar op safari gaan.

20190424_174759

Moe, maar voldaan gaan we terug naar onze accommodatie waar inmiddels nog 4 gasten waren gearriveerd en we gezamenlijk hebben gegeten en verhalen hebben uitgewisseld. We hadden een Sri Lankaans gerecht uitgekozen: kip en ei hoppers, soort pannenkoeken met heerlijke dipgerechten.

Weer genoten van een mooie dag!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl